Átrendeződés zajlik a globális szállodaiparban: a kereslet szerkezete, az árképzés mozgástere és a fejlesztési fókusz egyaránt változik. A prémium szegmensek erősödnek, a középkategória stagnál, a beruházók pedig az egyre hatékonyabbra fejlesztett szállodamárkák segítségével, egyre gyorsabb megtérülésre törekednek. A Moore Hungary Hotel Advisory üzletága ezt a komplex folyamatot követi közelről, rendszeres adatvezérelt elemzésekkel és nemzetközi kontextusban értelmezett tanácsadással.
A 2025 Q1 Hotels Quarterly jelentés a világ négy vezető szállodaláncának (Marriott, Hilton, IHG, Hyatt) tőzsdei jelentései alapján elemzi a piac legfontosabb folyamatait, több mint 26 000 nemzetközi szállodalánchoz tartozó szálloda és 109 ország adatait felhasználva. A most megjelent, tizedik kiadás is azt mutatja, hogy a Moore következetesen és stratégiai szemlélettel követi a szállodaipari trendeket, tanácsadói tapasztalatra és befektetői nézőpontra építve.
Globális számok, fontos összefüggések
A 2025 első negyedéves mutatói stabilitást jeleznek, de nem homogén képet. Miközben a globális szállodapiac összességében stabil maradt, a mögöttes teljesítmény egyre differenciáltabb képet mutat.
Míg az észak-amerikai piac átmenetileg megtorpant, az európai és közel-keleti szállodapiacokat továbbra is támogatja az erős nemzetközi beutazóforgalom, a kedvező árfolyamhatás, valamint a prémium szabadidős kereslet tartóssága. Bár a legnagyobb városokban a kiemelkedő 2024-es év után mérséklődött a növekedési ütem, az európai régió teljesítménye összességében továbbra is egyértelműen pozitív maradt.
A jelentés főbb megállapításai:
- Globális RevPAR: 105,4 USD (+0,52%)
Az egy szobára jutó árbevétel enyhe, de következetes növekedést mutat, a piac árazásban és volumenben is megtartotta lendületét. - Átlagos napi ár (ADR): 160,9 USD (+0,52%)
A hotelpiac szereplői továbbra is képesek voltak megtartani áraikat, vagy enyhén növelni azokat, ami erős márkákra és jó pozicionálásra utal. - Szállodai kihasználtság: 65,3% (-0,1 százalékpont)
Bár minimális a visszaesés, ez inkább a kínálat bővüléséből, semmint a kereslet csökkenéséből ered, hiszen a globális volumen nem csökkent.
Szegmensek közti eltérés: prémium szárnyalás, középkategóriás óvatosság
A globális adatok mögött egyértelmű szegmentális különbség rajzolódik ki. A luxus kategória váratlan mértékben erősödött tovább , 8,2%-kal.. A piac tetejét jelentő legnagyobb költési hajlandóságú vendégkör láthatóan egyre magasabb árat képes elfogadni a luxus színvonalért. Ez a szegmens az árazási potenciál szempontjából messze megelőzi a többit. A prémium „upscale” és középkategóriás „midscale” szegmensek viszont stagnálást vagy enyhe visszaesést mutattak a vizsgált negyedév során. Az árérzékenyebb vendégkörök esetében látható a tervezettebb utazási döntéshozatal és a visszafogottabb költési hajlandóság.
Hogy mi hajtja legnagyobb mértékben a tapasztalt márkás szobaszámnövekedést globálisan? A zöldmezős új építések helyett egyre inkább már működő szállodák márkához való franchise csatlakozása ad kiemelkedően erős növekedési tartalékot a kínálati oldalon. Ezek az újrapozíciónálások gyorsabban és alacsonyabb tőkekitettséggel képesek magasabb és biztosabb lábakon álló megtérülést hozni az ingatlanok tulajdonosainak.
Boross Ákos: „Ez az üzletág stratégiai fontosságú számunkra”
„A szállodaipari tanácsadás nem csak iparági tudást, hanem nemzetközi kontextust is igényel. A Moore Hungary Hotel Advisory üzletága egyike azon területeinknek, ahol a lokális piaci ismeret és a globális hálózatunk ereje szervesen összeér.” – emelte ki Boross Ákos, a Moore Hungary ügyvezető partnere.
A Moore Global hálózat 116 országban több mint 37 000 szakemberrel dolgozik, és 5,1 milliárd USD éves bevételt generál, a szállodaipari tanácsadás önálló szektoron belül működik, a fejlesztési ciklus minden fázisára kiterjedően.
Takács Márton: „Az adatokon túl értelmezzük a pozíciókat”
„A Hotels Quarterly nem pusztán számokat közöl, hanem adatvezérelt módon mutatja be a szállodapiac valós teljesítményét. A nemzetközi szinten is reprezentatív mintánk lehetővé teszi, hogy a piaci mozgásokat ne csak dokumentáljuk, hanem értelmezzük is. Piacvezetőként a számok mögé látunk: felismerjük a teljesítmények mögött húzódó üzleti döntéseket, és összefüggéseiben tárjuk fel a trendeket” – mondta Takács Márton, a Moore Hungary Hotel Advisory üzletágának vezetője, valamint a Moore Global Hotel and Leisure szektor nemzetközi vezetője.
A Hotels Quarterly szerepe: A Hotels Quarterly mára a Moore Hungary Hotel Advisory üzletágának szerves része lett, olyan rendszeresen frissülő tudásanyag, amely a negyedéves adatokon keresztül támogatja a hosszú távú üzleti gondolkodást és döntéshozatalt. Nem csupán egy riport, hanem a szállodaipari tanácsadói gondolkodás természetes kiterjesztése.
A jelentésre itt lehet feliratkozni: LINK







